Wie is online

We hebben 467 gasten en geen leden online

Showcase

JPEG

Een grafische standaardindeling die is ontwikkeld door de Joint Photographic Experts Group. Beeld

Highlight Alert

Highlight Alert weergave De Highlight Alert weergave laat op het LCD-scherm van de camera knip

Compressie

Een methode om de bestandsgrootte te verkleinen voor opslag of overdracht. Er bestaan twee soorte

In fase

Het auto focus (AF) van een EOS camera werkt op basis van het vergelijken van delen van de afbeel

Aliasing

Trapjes- of kartelvorming op diagonale randen van objecten. Dit verschijnsel ontstaat doordat vie

Pictbridge

Een industriestandaard die het mogelijk maakt rechtstreeks af te drukken vanaf een digitale camer

Lichtwaarden

Deze grafiek toont de relatie tussen het diafragma, de sluitertijd, de ISO waarde en het licht dat o

Schaal

Het uitvoerformaat van een afbeelding als percentage van het invoerformaat. Bij een schaal van of

Kleurbeheer

I. Inleiding: Kleurbeheer onzin of noodzaak? Wat is kleur? Kleurvisus is het vermogen van een org

Hoe werken fisheye-objectieven?

  Een fisheye-objectief is een objectief met een zeer grote beeldhoek dat een rond beeld oplev

Canon EOS - Getting Started 3

Canon EOS - Getting Started: Using Creative Modes and ISO Settings

Tooncurve

Een visueel hulpmiddel in een toepassing dat wordt gebruikt om de toonkenmerken te bewerken door

EF objectief

Met EF wordt Electronic Focus aangeduid. Oorspronkelijk waren dit speciale Canon objectieven die

Resolutie

{aliases resoluties} Lijnen / Resolutie De resolutie van de uiteindelijke foto is afhankel

CMY

{aliases CMYK} In theorie kunnen kleurenafbeeldingen worden geprint met slechts drie inktkleu

Kleurruimte

Een algemene term die verwijst naar zowel het model dat wordt gebruikt om kleur te definiëre

Gamut

Het kleurbereik dat kan worden uitgedrukt of weergegeven door een bepaald invoerapparaat (zoals e

CameraHobby! - de site voor de digitale hobbyfotograaf

"Dark current" ruis

Problemen bij astrofotografie met D-SLR-camera's

Alle elektrische schakelingen veroorzaken willekeurige ruis. Als de elektronica van de camera langdurig wordt gebruikt bij foto's met een lange sluitertijd, kan zich een lading ophopen in elke pixelcel van de CCD, ook al is er geen licht aanwezig. Dit wordt "dark current" ruis of thermische lading genoemd en is in de foto zichtbaar als kleine, veelkleurige pixels. Astrofotografen moeten foto's met een lange sluitertijd maken vanwege de donkere achtergrond van de nachtelijke lucht om zo een juiste belichting van het onderwerp te verkrijgen. Digitale camera's die speciaal zijn ontwikkeld voor telescopen bevatten soms een "gekoelde" CCD om zo "dark current" ruis te voorkomen. Hoewel camera's, zoals die uit de D-serie, foto's met een lange sluitertijd kunnen maken, zijn ze bedoeld voor algemeen gebruik en zullen in foto's die langer dan enkele seconden worden belicht veelkleurige pixels verschijnen. Dit is normaal voor een camera met dit ontwerp. Bovendien geldt dat hoe warmer de camera wordt, hoe groter de kans op ruis is aangezien de elektronen meer geprikkeld worden door warmte. Daarom wordt voor lange sluitertijden aangeraden de camera zo koel mogelijk te houden. Dit betekent dat u de camera niet voor lange opnamen dient te gebruiken vlak nadat u deze gedurende langere tijd in de hand hebt gehouden.


DCR

Figuur 1. Een voorbeeld van "dark current" ruis.  Gekleurde vlekken door warmte van elektrische componenten.


Fotografen die foto's met een zeer lange sluitertijd willen maken van zeer donkere onderwerpen, kunnen te maken krijgen met gekleurde vlekken die worden veroorzaakt doordat er interferentie optreedt tussen de CCD en een elektrische component die veel warmte afgeeft (gewoonlijk een stroombron). Een gangbare toepassing van lange sluitertijden is astrofotografie. De positie van de gekleurde vlekken hangt af van het cameraontwerp en de positie van de interne componenten. De onderstaande foto is gemaakt met de D100 en toont een voorbeeld van dit door de warmte ontstane artefact bij een belichting van tien minuten. Dit type ruis neemt toe als de cameracomponenten aanhoudend gedurende langere tijd worden gebruikt, waardoor ze warmer worden dan normaal. Gewoonlijk kunt u het beste 4 à 5 minuten wachten tussen twee lange opnamen, zodat de camera kan afkoelen. (Het gaat hierbij om relatief lage warmteniveaus die soms niet eens merkbaar zijn voor de gebruiker.) Niettemin kan dit verschijnsel zich toch voordoen bij de zevende of achtste foto op rij die op deze manier wordt gemaakt.


DCR2

Figuur 2. De gekleurde paarse vlek linksboven in deze opname van 10 minuten is veroorzaakt door thermische straling van een elektronische component.

 

 

Bron: Nikon Nederland