Wie is online

We hebben 105 gasten en geen leden online

Showcase

Scherptediepte

Het deel van de scène van voor naar achter dat op de foto als scherp wordt beoordeeld.

Nanometer

Nanometer (nm) Eén miljardste meter (10-9 meter). Eén miljoenste millimeter.

Kleurbeheer

I. Inleiding: Kleurbeheer onzin of noodzaak? Wat is kleur? Kleurvisus is het vermogen van een org

Kleurtemperatuur

De kleurtemperatuur wordt vaak gebruikt om de kleur van natuurlijk en kunstlicht aan te geven. De

Beeldzoeker

Het deel van de camera waar u doorheen kijkt om de compositie vast te stellen en een foto van uw

ISO

International Standards Organisation (ISO) De gevoeligheid van de emulsie op de film voor lich

JPEG

Een grafische standaardindeling die is ontwikkeld door de Joint Photographic Experts Group. Beeld

Hoe voorkom ik dat stof of vuil zich hecht op de beeldsensor?

Het is zeer moeilijk om te voorkomen dat stof of andere deeltjes in de camera terechtkomen wanneer u

DO

Optische elementen met diffractiewerking (DO) DO lenzen gebruiken een optisch element met diff

SDHC

Secure Digital High Capacity is een versie van de hierboven beschreven SD-kaart met een hogere ca

USB

Universal Serial Bus. Een standaard voor seriële computerinterfaces die automatische 'pl

Kruistoetsen

Een kruisvormige opstelling van toetsen aan de achterzijde van sommige EOS camera’s waarmee

Sensorreiniging

Sensorreiniging is nodig om stofdeeltjes te verwijderen van het glasfilter aan de voorzijde van d

Scherpte diepte

Scherptediepte (Engels: Depth of Field) is het gebied in de voorwerpsruimte dat voldoende scherp

VliegendHert

Het vliegend hert, ook wel groot vliegend hert of hertkever (Lucanus cervus) is een insect uit de or

Diafragmavoorkeuze

Diafragmavoorkeuze (Av) De belichtingsinstelling waarbij de fotograaf het diafragma instelt of

Houtzaagmolens aan de Zaanseschans

De toepassing van de krukas vormde de basis voor de ontwikkeling van de industriemolens in Nederland

CameraHobby! - de site voor de digitale hobbyfotograaf

"Dark current" ruis

Problemen bij astrofotografie met D-SLR-camera's

Alle elektrische schakelingen veroorzaken willekeurige ruis. Als de elektronica van de camera langdurig wordt gebruikt bij foto's met een lange sluitertijd, kan zich een lading ophopen in elke pixelcel van de CCD, ook al is er geen licht aanwezig. Dit wordt "dark current" ruis of thermische lading genoemd en is in de foto zichtbaar als kleine, veelkleurige pixels. Astrofotografen moeten foto's met een lange sluitertijd maken vanwege de donkere achtergrond van de nachtelijke lucht om zo een juiste belichting van het onderwerp te verkrijgen. Digitale camera's die speciaal zijn ontwikkeld voor telescopen bevatten soms een "gekoelde" CCD om zo "dark current" ruis te voorkomen. Hoewel camera's, zoals die uit de D-serie, foto's met een lange sluitertijd kunnen maken, zijn ze bedoeld voor algemeen gebruik en zullen in foto's die langer dan enkele seconden worden belicht veelkleurige pixels verschijnen. Dit is normaal voor een camera met dit ontwerp. Bovendien geldt dat hoe warmer de camera wordt, hoe groter de kans op ruis is aangezien de elektronen meer geprikkeld worden door warmte. Daarom wordt voor lange sluitertijden aangeraden de camera zo koel mogelijk te houden. Dit betekent dat u de camera niet voor lange opnamen dient te gebruiken vlak nadat u deze gedurende langere tijd in de hand hebt gehouden.


DCR

Figuur 1. Een voorbeeld van "dark current" ruis.  Gekleurde vlekken door warmte van elektrische componenten.


Fotografen die foto's met een zeer lange sluitertijd willen maken van zeer donkere onderwerpen, kunnen te maken krijgen met gekleurde vlekken die worden veroorzaakt doordat er interferentie optreedt tussen de CCD en een elektrische component die veel warmte afgeeft (gewoonlijk een stroombron). Een gangbare toepassing van lange sluitertijden is astrofotografie. De positie van de gekleurde vlekken hangt af van het cameraontwerp en de positie van de interne componenten. De onderstaande foto is gemaakt met de D100 en toont een voorbeeld van dit door de warmte ontstane artefact bij een belichting van tien minuten. Dit type ruis neemt toe als de cameracomponenten aanhoudend gedurende langere tijd worden gebruikt, waardoor ze warmer worden dan normaal. Gewoonlijk kunt u het beste 4 à 5 minuten wachten tussen twee lange opnamen, zodat de camera kan afkoelen. (Het gaat hierbij om relatief lage warmteniveaus die soms niet eens merkbaar zijn voor de gebruiker.) Niettemin kan dit verschijnsel zich toch voordoen bij de zevende of achtste foto op rij die op deze manier wordt gemaakt.


DCR2

Figuur 2. De gekleurde paarse vlek linksboven in deze opname van 10 minuten is veroorzaakt door thermische straling van een elektronische component.

 

 

Bron: Nikon Nederland