Showcase
JPEG
Een grafische standaardindeling die is ontwikkeld door de Joint Photographic Experts Group. Beeld
Highlight Alert
Highlight Alert weergave De Highlight Alert weergave laat op het LCD-scherm van de camera knip
Compressie
Een methode om de bestandsgrootte te verkleinen voor opslag of overdracht. Er bestaan twee soorte
In fase
Het auto focus (AF) van een EOS camera werkt op basis van het vergelijken van delen van de afbeel
Aliasing
Trapjes- of kartelvorming op diagonale randen van objecten. Dit verschijnsel ontstaat doordat vie
Pictbridge
Een industriestandaard die het mogelijk maakt rechtstreeks af te drukken vanaf een digitale camer
Lichtwaarden
Deze grafiek toont de relatie tussen het diafragma, de sluitertijd, de ISO waarde en het licht dat o
Schaal
Het uitvoerformaat van een afbeelding als percentage van het invoerformaat. Bij een schaal van of
Kleurbeheer
I. Inleiding: Kleurbeheer onzin of noodzaak? Wat is kleur? Kleurvisus is het vermogen van een org
Hoe werken fisheye-objectieven?
Een fisheye-objectief is een objectief met een zeer grote beeldhoek dat een rond beeld oplev
Canon EOS - Getting Started 3
Canon EOS - Getting Started: Using Creative Modes and ISO Settings
Tooncurve
Een visueel hulpmiddel in een toepassing dat wordt gebruikt om de toonkenmerken te bewerken door
EF objectief
Met EF wordt Electronic Focus aangeduid. Oorspronkelijk waren dit speciale Canon objectieven die
Resolutie
{aliases resoluties} Lijnen / Resolutie De resolutie van de uiteindelijke foto is afhankel
CMY
{aliases CMYK} In theorie kunnen kleurenafbeeldingen worden geprint met slechts drie inktkleu
Kleurruimte
Een algemene term die verwijst naar zowel het model dat wordt gebruikt om kleur te definiëre
Gamut
Het kleurbereik dat kan worden uitgedrukt of weergegeven door een bepaald invoerapparaat (zoals e
"Dark current" ruis
Problemen bij astrofotografie met D-SLR-camera's
Alle elektrische schakelingen veroorzaken willekeurige ruis. Als de elektronica van de camera langdurig wordt gebruikt bij foto's met een lange sluitertijd, kan zich een lading ophopen in elke pixelcel van de CCD, ook al is er geen licht aanwezig. Dit wordt "dark current" ruis of thermische lading genoemd en is in de foto zichtbaar als kleine, veelkleurige pixels. Astrofotografen moeten foto's met een lange sluitertijd maken vanwege de donkere achtergrond van de nachtelijke lucht om zo een juiste belichting van het onderwerp te verkrijgen. Digitale camera's die speciaal zijn ontwikkeld voor telescopen bevatten soms een "gekoelde" CCD om zo "dark current" ruis te voorkomen. Hoewel camera's, zoals die uit de D-serie, foto's met een lange sluitertijd kunnen maken, zijn ze bedoeld voor algemeen gebruik en zullen in foto's die langer dan enkele seconden worden belicht veelkleurige pixels verschijnen. Dit is normaal voor een camera met dit ontwerp. Bovendien geldt dat hoe warmer de camera wordt, hoe groter de kans op ruis is aangezien de elektronen meer geprikkeld worden door warmte. Daarom wordt voor lange sluitertijden aangeraden de camera zo koel mogelijk te houden. Dit betekent dat u de camera niet voor lange opnamen dient te gebruiken vlak nadat u deze gedurende langere tijd in de hand hebt gehouden.
Figuur 1. Een voorbeeld van "dark current" ruis. Gekleurde vlekken door warmte van elektrische componenten.
Fotografen die foto's met een zeer lange sluitertijd willen maken van zeer donkere onderwerpen, kunnen te maken krijgen met gekleurde vlekken die worden veroorzaakt doordat er interferentie optreedt tussen de CCD en een elektrische component die veel warmte afgeeft (gewoonlijk een stroombron). Een gangbare toepassing van lange sluitertijden is astrofotografie. De positie van de gekleurde vlekken hangt af van het cameraontwerp en de positie van de interne componenten. De onderstaande foto is gemaakt met de D100 en toont een voorbeeld van dit door de warmte ontstane artefact bij een belichting van tien minuten. Dit type ruis neemt toe als de cameracomponenten aanhoudend gedurende langere tijd worden gebruikt, waardoor ze warmer worden dan normaal. Gewoonlijk kunt u het beste 4 à 5 minuten wachten tussen twee lange opnamen, zodat de camera kan afkoelen. (Het gaat hierbij om relatief lage warmteniveaus die soms niet eens merkbaar zijn voor de gebruiker.) Niettemin kan dit verschijnsel zich toch voordoen bij de zevende of achtste foto op rij die op deze manier wordt gemaakt.
Figuur 2. De gekleurde paarse vlek linksboven in deze opname van 10 minuten is veroorzaakt door thermische straling van een elektronische component.
Laatste Nieuws
Zoeken
Populair
- Fotograferen bij temperaturen onder nul
- "Dark current" ruis
- Beschermijng tegen zand of stof
- Kleurtemperatuur
- 14-bits of 12-bits opslag
- Gebruiksduur van batterijen bij lage temperaturen
- Zoom.nl Jouw startpunt voor digitale fotografie
- Ruisonderdrukking
- Verscherpingsoptie van de camera gebruiken
- Waarom verschijnen er ronde vlekken op de foto?