Showcase
Macro opnames
Onderstaande macrofoto's zijn gemaakt met de 150/2.8 EX DG Macro APO HSM van Sigma.
Gebruikers witbalans
Stelt u in staat handmatig de witbalans in te stellen voor een specifieke lichtbron. Dit met een
Omgevingslicht
Het licht dat al in een scène aanwezig is. Dit in tegenstelling tot licht dat afkomstig is
Miniatuur
Een kleine voorbeeldafbeelding, het digitale equivalent van een contactblad voor een fotorolletje
Fisheye-objectief
{aliases Fisheye lens} Een fisheye-objectief (letterlijk 'vissenoog') is een objectie
André Kuipers ruimtemissie
Volg André Kuipers hier op Flickr tijdens zijn ruimtemissie.
Megabyte
Megabyte. Eén miljoen gegevensbytes. Aangezien dit verwijst naar een binair systeem, komt
AF punt
Auto Focus punt – het punt waarop de camera zal scherpstellen. Dit punt is vaak zichtbaar i
Multi-Controller
De naam die Canon heeft gegeven aan de kleine joystick knop aan de achterzijde van een groot deel
Moeflons
De moeflon is het kleinste wilde schaap. Beide geslachten hebben hoorns. Vooral bij oude rammen zijn
Waarom zijn zwartwitbestanden even groot als beeldbestanden met kleur?
De reden waarom zwartwitfoto's die worden gemaakt door digitale camera's dezelfde bestandsgr
DPP
Digital Photo Professional (DPP) De veelzijdige editing software van Canon die wordt meegeleve
Scherpte
Dit kan verwijzen naar de scherpte van een lens als gevolg van de optische eigenschapp
Groothoekobjectief
Een objectief met een korte brandpuntafstand, zoals 20mm, geeft een erg lage vergroting. Het beel
Oplaadduur
De tijd die een Speedlite flitser nodig heeft om tussen de flitsen weer op te laden. Hoe hoger de
TIFF
Tagged Image File Format (TIFF) Een bestandsindeling voor kleuren- of grijswaardenafbeeldingen
Clipping
Het percentage pixels aan beide uiteinden van de curve die wegvallen als het contrast automatisch
Brandpuntsafstand
Het belangrijkste kenmerk van een lens is de brandpuntsafstand. In optische termen is dit de afst
Kleurvariaties bij tl-licht
Wanneer u met een digitale camera foto's maakt van onderwerpen die worden belicht door tl-licht, is het mogelijk dat er tussen de foto's variaties in de witbalans optreden. Daardoor kan de algehele kleurzweem van de foto veranderen, afhankelijk van het exacte moment waarop de sluiter wordt geopend, ook al zijn de verlichtingsomstandigheden constant.
De oorzaak van dit verschijnsel is het feit dat de kleurtemperatuur van de lichtbron tijdens de spanningscyclus verandert. Bij de meeste verlichtingssystemen verandert het vermogen honderdmaal per seconde van minimum naar maximum, uitgaande van de variatie in de AC-netspanning bij 50 Hz.
Gloeilamplicht heeft een hoge thermische capaciteit (de gloeidraad blijft heet), zodat de temperatuur en de kleur relatief constant blijven. Tl-licht gebruikt echter een andere verlichtingsmethode waarbij de kleur van moment tot moment verandert.
Onze ogen zien deze verandering niet, aangezien deze te snel plaatsvindt om te worden waargenomen. De camera kan echter een korter moment vastleggen dan onze ogen waarnemen en wanneer een foto met een korte sluitertijd wordt genomen, worden deze variaties zichtbaar.
Dit verschijnsel doet zich daarom voor wanneer de sluitertijd sneller is dan de frequentie van de elektriciteit voor de lichtbron.
Hieronder ziet u acht voorbeelden van belichting van een neutraalgrijze kaart die zijn genomen met een Nikon D1 op 1/320e seconde en f1.4. De linkerstalen zijn genomen bij normale verlichting van 50 Hz, terwijl de rechterstalen zijn genomen bij verlichting met een hoge frequentie.
Laatste Nieuws
Zoeken
Populair
- Fotograferen bij temperaturen onder nul
- "Dark current" ruis
- Beschermijng tegen zand of stof
- Kleurtemperatuur
- 14-bits of 12-bits opslag
- Gebruiksduur van batterijen bij lage temperaturen
- Zoom.nl Jouw startpunt voor digitale fotografie
- Ruisonderdrukking
- Verscherpingsoptie van de camera gebruiken
- Waarom verschijnen er ronde vlekken op de foto?