Showcase
Dynamisch bereik
Het bereik aan kleurtinten van donker naar licht dat een camera kan vastleggen. Een groot dynamis
Het weer
Met de camera op stap? Bekijk hier de weersvooruitzichten. &n
Een aangepaste witbalans instellen
Een aangepaste witbalans is een handig hulpmiddel dat ervoor zorgt dat u tijdens de nabewerking mind
Luminantie
Een aanduiding uit de fysica waarmee de densiteit van de lichtintensiteit wordt aangegeven. Wordt
Sluitertijd
De belichtingstijd of sluitertijd is een term uit de fotografie. Het is de tijdsduur die beschrijft
Diafragmavoorkeuze
Diafragmavoorkeuze (Av) De belichtingsinstelling waarbij de fotograaf het diafragma instelt of
Macro Photography Tips
Macro Photography Tips by Mike Browne
ISO/ASA waarde
De filmgevoeligheid van een filmrol, fotorolletje of digitale camera wordt uitgedrukt in een getal,
Oostenrijk; Spelende Gemzen in Lüsens im Sellrain
Deze gemzen zijn gefotografeerd op de resten van de gletsjer bij Lüsens im Sellrain, Öetz
AF hulplicht
Auto Focus hulplicht – een lichtstraal, vaak rood van kleur, die door de camera wordt uitge
Teleobjectief
Een objectief met een grote brandpuntafstand, zoals 400mm, geeft een sterkte vergroting en maakt
Belichtingsvergrendeling
De belichtingsvergrendeling slaat de berekende belichtingswaarde op. Als u wilt scherpstellen op
Hoe voorkom ik dat stof of vuil zich hecht op de beeldsensor?
Het is zeer moeilijk om te voorkomen dat stof of andere deeltjes in de camera terechtkomen wanneer u
Macro opnames; bloemen en planten
Macroopnames van bloemen. Deze macrofoto's zijn gemaakt met de 150/2.8 EX DG Macro APO HSM van Sigm
Kleurbeheer
I. Inleiding: Kleurbeheer onzin of noodzaak? Wat is kleur? Kleurvisus is het vermogen van een org
Groente & fruit deel 2
Vervolg op macrofotografie deel 1 van groente en fruit.
Compositie
Compositie is in de beeldende kunst het ordenen van beeldelementen volgens een vooraf bepaalde strat
Het Edelhert
Het edelhert (Cervus Elaphus), in jagersjargon roodwild, is een hertensoort dat voorkomt in Europa,
Witbalans
{aliases AWB}
Het menselijk oog kan zich aanpassen aan veranderingen in de verlichting. Niet al het licht heeft dezelfde kleurtemperatuur. De instellingen voor de witbalans maken het mogelijk de rode, groene en blauwe componenten van het licht zo aan te passen dat de kleuren levensecht worden gereproduceerd. Met andere woorden, dat op het eindresultaat de kleur wit ook inderdaad wit is.
Daardoor ziet een wit voorwerp er voor mensen altijd wit uit, ongeacht of dit voorwerp wordt bekeken in direct zonlicht, onder een bewolkte hemel of binnenshuis bij gloeilamp- of tl-licht. Een digitale camera moet de kleuren daarentegen altijd aanpassen aan de verlichting om ervoor te zorgen dat voorwerpen die in werkelijkheid wit zijn er ook wit uitzien in de uiteindelijke foto. Deze aanpassing wordt de 'witbalans' genoemd.
Automatische witbalans (AWB)
Deze functie beoordeelt elk beeld en past de kleurbalans aan om te zorgen dat witte delen ook als wit worden gereproduceerd. Voor de meeste belichtingscondities geldt dat u standaard deze instelling kunt gebruiken.
Laatste Nieuws
Zoeken
Populair
- Fotograferen bij temperaturen onder nul
- "Dark current" ruis
- Beschermijng tegen zand of stof
- Kleurtemperatuur
- 14-bits of 12-bits opslag
- Gebruiksduur van batterijen bij lage temperaturen
- Zoom.nl Jouw startpunt voor digitale fotografie
- Ruisonderdrukking
- Verscherpingsoptie van de camera gebruiken
- Waarom verschijnen er ronde vlekken op de foto?