Wie is online

We hebben 344 gasten en geen leden online

CameraHobby! - de site voor de digitale hobbyfotograaf

Tips

Ruisonderdrukking

Stand voor ruisonderdrukking


Ruisonderdrukking
Voor digitale spiegelreflexcamera's zijn twee soorten ruisonderdrukking beschikbaar: ruisonderdrukking voor lange sluitertijden en ruisonderdrukking voor hoge ISO. De meeste modellen COOLPIX-camera's bieden ook ruisonderdrukking, maar raadpleeg in dit geval de gebruikshandleiding van uw camera.

Wat is ruis?
Ruis is een vorm van elektronische storing in de vorm van willekeurig verspreide, helder gekleurde pixels of spikkels. Deze ruis kan optreden in foto's die zijn gemaakt met een lange sluitertijd of met een hoge ISO-instelling. Hoe langer de belichting of hoe hoger de ISO-instelling, hoe groter de kans is dat dit effect zichtbaar is in het beeld. Dit effect kan worden verminderd door toepassing van een van de onderstaande twee vormen van ruisonderdrukking.


Ruisonderdrukking bij lange sluitertijden
Dit type ruisonderdrukking kan worden toegepast bij lange belichtingen (langer dan 1 seconde) met een digitale camera. Terwijl foto's worden verwerkt, neemt de capaciteit van het buffergeheugen af. Afhankelijk van de gebruikte camera knippert 'Job nr' in de sluitertijd- en diafragmaweergave gedurende een tijdsduur die ongeveer gelijk is aan de huidige sluitertijd.
Als de functie voor ruisonderdrukking is ingeschakeld, wordt een 'zwarte foto' (een foto met gesloten sluiter) gemaakt na de normale foto. Deze zwarte foto wordt vergeleken met het origineel en vervolgens wordt de ruis elektronisch 'afgetrokken' van de foto. Bij gebruik van dit type ruisonderdrukking duurt het vanwege de extra verwerking circa tweemaal zo lang om beelden op de geheugenkaart op te slaan. Als deze vorm van ruisonderdrukking in het cameramenu is geactiveerd, wordt deze alleen toegepast op foto's die worden gemaakt met een sluitertijd van langer dan circa één seconde.


ruis

Foto 1. Deze foto is gemaakt met een sluitertijd van 8 seconden op ISO 400 waarbij ruisonderdrukking is uitgeschakeld.


ruis2

Foto 2.  Dit is een vergroting van de uitsnede uit foto 1, waarin de details van de 'ruis' beter zichtbaar zijn.
    

ruis3

Foto 3.  Dit is hetzelfde gedeelte van een foto die is gemaakt met ingeschakelde ruisonderdrukking. Zoals u ziet, heeft de ruisonderdrukking de 'spikkels' aanzienlijk verminderd en bevat de foto vrijwel geen ruis.


Ruisonderdrukking bij hoge ISO
Deze functie vermindert ruis die vaak optreedt in foto's die zijn gemaakt met een gevoeligheid vanaf ISO 400 of 800 of hoger. In camera's met ruisonderdrukking voor hoge ISO kunnen verschillende onderdrukkingsniveaus worden toegepast, waaronder Hoog, Normaal en bij sommige camera's ook Laag. U kiest het niveau voor ruisonderdrukking dat de camera toepast voordat u de opname maakt. Er zijn echter extra opties voor ruisonderdrukking beschikbaar in de software Capture NX.

Ruisonderdrukking in COOLPIX-camera's
Ruisonderdrukking voor lange sluitertijden is ook beschikbaar in sommige COOLPIX-camera's*. Dit type ruisonderdrukking wordt uitgevoerd voordat de foto wordt opgeslagen en wordt toegepast op foto's die zijn gemaakt met de onderwerpsstanden 'Nachtlandschap' en 'Nachtportret' bij een sluitertijd van 1/4 sec of langer. Wanneer ruisonderdrukking wordt toegepast, duurt het circa tweemaal zo lang voordat de foto volledig is opgeslagen. Ruisonderdrukking wordt automatisch toegepast door de camera en kan niet worden ingesteld door de gebruiker.

*Raadpleeg de gebruikshandleiding van de camera om te controleren welke opties beschikbaar zijn.

 

Bron: Nikon Nederland

 

Beschermijng tegen zand of stof

Beschadiging door zand of stof


Moderne camera's bestaan uit een zeer groot aantal optische elementen, elektronische besturingselementen en kleine mechanische onderdelen in een zeer kleine ruimte. Al deze onderdelen kunnen beschadigen door zand of stof dat in het binnenste van de camera terechtkomt. De meeste consumentencamera's zijn niet beschermd tegen stof of zand dat in de camerabehuizing binnendringt. Aangezien camera's een groot aantal openingen bevatten waarin batterijen, geheugenkaarten, USB-kabels en dergelijke worden geplaatst en doordat in de meeste gevallen het zoomobjectief beweegt, is een volledige afdichting van de camera niet mogelijk zonder dat de kosten hierdoor aanzienlijk toenemen.

Sand

Zand in het mechanisme van een objectief

Als zand of stof in de camera terechtkomt, kan dit leiden tot diverse defecten, bijvoorbeeld doordat de mechanismen voor zoomen, scherpstellen of diafragmaregeling worden geblokkeerd. Beschadiging door zand wordt niet door de garantie gedekt. Reparaties zijn gewoonlijk zeer duur omdat de camera hierbij volledig uit elkaar moet worden gehaald, alle onderdelen grondig moeten worden gereinigd en na montage alles opnieuw moet worden ingesteld.
Bescherm uw product daarom tegen zand, met inbegrip van opwaaiend zand. Maak de binnenkant van uw cameratas regelmatig schoon, aangezien zand in de cameratas in de camera kan terechtkomen.

 

 

Bron: Nikon Nederland

 

Fotograferen bij temperaturen onder nul

Digitale camera's zijn ontworpen voor gebruik bij specifieke gebruikstemperaturen. Raadpleeg de gebruikshandleiding van de camera voor de gebruikstemperaturen voor uw camera. In de meeste gevallen liggen deze temperaturen tussen 0 en +40 graden Celsius. Nikon kan geen volledige functionaliteit van een camera garanderen als deze buiten het opgegeven temperatuurbereik wordt gebruikt. De volgende tips kunnen echter van pas komen als u werkt bij temperaturen onder nul.

 

 

Batterijverbruik
Een van de belangrijkste problemen als u fotografeert bij temperaturen onder nul is dat de gebruiksduur van de batterij aanzienlijk afneemt. Als de temperatuur daalt, zijn de koude omstandigheden van invloed op de elektrochemische processen in de batterij. De chemische reactie in de batterij die zorgt voor de stroomproductie, vertraagt en dat leidt ertoe dat de batterij veel sneller leegraakt dan wanneer het warm is. Als u bij temperaturen onder nul een of twee batterijen in een binnenzak van uw jas bewaart, zodat de batterijen door uw lichaamswarmte worden verwarmd, en deze regelmatig verwisselt met de batterij in de camera, houdt u de temperatuur van de batterij in de camera in een bruikbare staat.

Condensatie
Als u koude camera's en objectieven naar een warme omgeving overbrengt, dient u rekening te houden met de nadelige effecten van condensatie. Condensatie treedt op bij een snelle temperatuurwisseling, waarbij zich water kan vormen op oppervlakken die veel kouder/warmer zijn dan de omringende lucht. De nadelige effecten van condensatie kunnen ertoe leiden dat water in de lucht neerslaat op de interne onderdelen van de camera en kunnen van invloed zijn op de prestaties, met name van optische componenten en gevoelige micro-elektronica. Wij raden twee methoden aan waarmee u dit kunt voorkomen. Laat de camera en objectieven geleidelijk acclimatiseren tot de hogere temperatuur door te camera in een tas of zak op te bergen, zodat de camera gemakkelijker kan drogen.

  • Als u gedurende langere tijd buiten in de kou bent geweest, zal de cameratas ook koud zijn. Doe de camera-apparatuur in de tas voordat u naar binnen gaat. De koude buitenlucht is droog en de tas koelt geleidelijk af, zodat eventueel vocht wordt afgevoerd. Zet de tas een tijdje neer en laat de apparatuur langzaam opwarmen.
  • Als u de camera toch direct naar de warme binnenlucht moet overbrengen, verwijdert u de objectiefdop en kijkt u wat er gebeurt met het objectief en het zoekeroculair. Er vormt zich condens op het glas en er zal waarschijnlijk ook condensatie plaatsvinden in de camera. Verwijder het objectief van de camerabody en laat dit rusten zonder de objectiefdop. Laat de camera rusten zonder bodydop en verwijder de geheugenkaart en de batterij, waarna u het klepje over de geheugenkaart en de batterij open laat staan. Als u de camera op deze manier laat acclimatiseren totdat deze de kamertemperatuur heeft bereikt, neemt het risico van condensatie aanzienlijk af. Laat de camera niet op deze manier open liggen in een stoffige omgeving, maar kies een plek waar de kans zeer klein is dat er stof in de camerabody terechtkomt.

Digitale spiegelreflexcamera's zijn ontworpen voor handschoenen
Warme kleding en handschoenen zijn essentieel in extreme weersomstandigheden en veel van onze digitale spiegelreflexcamera's zijn ontworpen met het oog op het gebruik van handschoenen. Dit betekent dat de ontspanknop en andere camerafuncties zo zijn ontworpen dat ze gemakkelijk kunnen worden gebruikt wanneer u handschoenen draagt. Een andere optie wanneer u langere tijd buiten fotografeert, is dunne handschoenen te dragen onder handschoenen zonder vingers. Zo hebt u volledige controle over de cameraopties en -menu's, terwijl u ook de flexibiliteit hebt om te bewegen en het beeld op het juiste moment te maken, onafhankelijk van de temperaturen waarbij u fotografeert.

Houd de camera met twee handen vast
Wanneer het koud is, kan het moeilijker zijn om de camera stevig en stabiel vast te houden. Door de camera met twee handen vast te houden of ergens tegenaan te leunen, vergroot u de stabiliteit tijdens de opname en kunt u de kwaliteit van de beelden verbeteren. Het wordt aanbevolen de camerariem om te houden terwijl u rondloopt in koude omstandigheden, aangezien de kans groter is dat u een misstap maakt en uitglijdt. Als de camera aan een riem hangt, voorkomt u schade die reparaties vereist.

Regenhoezen voor camera's
IJs en sneeuw vergroten de kans dat de camera en het objectief nat worden. In sommige omstandigheden wordt het gebruik van regenhoezen aanbevolen. Deze zijn verkrijgbaar bij andere leveranciers. De bajonetvatting van veel Nikkor-objectieven heeft een rubberen afdichting, maar deze beschermt uw apparatuur niet tegen binnendringend water bij zware regen. De rubberen afdichting is een kleine rubberen ring op de rand van de bajonetvatting van het objectief.

Keuze van de uitrusting
Het gewicht van uw fotografie-uitrusting vormt een belangrijke overweging bij temperaturen onder nul. Beperk uw uitrusting tot het hoogstnoodzakelijke dat u nodig hebt voor de huidige opnamesessie. Als u meer gewicht draagt dan nodig is, leidt dit tot vermoeidheid, minder energie en concentratieverlies, wat nadelig van invloed is op het maken van goede opnamen. Verwissel objectieven zo min mogelijk om zo te kans te verkleinen dat er vocht van ijs of sneeuw in de camera of het objectief terechtkomt.

 

Bron: Nikon Nederland

"Dark current" ruis

Problemen bij astrofotografie met D-SLR-camera's

Alle elektrische schakelingen veroorzaken willekeurige ruis. Als de elektronica van de camera langdurig wordt gebruikt bij foto's met een lange sluitertijd, kan zich een lading ophopen in elke pixelcel van de CCD, ook al is er geen licht aanwezig. Dit wordt "dark current" ruis of thermische lading genoemd en is in de foto zichtbaar als kleine, veelkleurige pixels. Astrofotografen moeten foto's met een lange sluitertijd maken vanwege de donkere achtergrond van de nachtelijke lucht om zo een juiste belichting van het onderwerp te verkrijgen. Digitale camera's die speciaal zijn ontwikkeld voor telescopen bevatten soms een "gekoelde" CCD om zo "dark current" ruis te voorkomen. Hoewel camera's, zoals die uit de D-serie, foto's met een lange sluitertijd kunnen maken, zijn ze bedoeld voor algemeen gebruik en zullen in foto's die langer dan enkele seconden worden belicht veelkleurige pixels verschijnen. Dit is normaal voor een camera met dit ontwerp. Bovendien geldt dat hoe warmer de camera wordt, hoe groter de kans op ruis is aangezien de elektronen meer geprikkeld worden door warmte. Daarom wordt voor lange sluitertijden aangeraden de camera zo koel mogelijk te houden. Dit betekent dat u de camera niet voor lange opnamen dient te gebruiken vlak nadat u deze gedurende langere tijd in de hand hebt gehouden.


DCR

Figuur 1. Een voorbeeld van "dark current" ruis.  Gekleurde vlekken door warmte van elektrische componenten.


Fotografen die foto's met een zeer lange sluitertijd willen maken van zeer donkere onderwerpen, kunnen te maken krijgen met gekleurde vlekken die worden veroorzaakt doordat er interferentie optreedt tussen de CCD en een elektrische component die veel warmte afgeeft (gewoonlijk een stroombron). Een gangbare toepassing van lange sluitertijden is astrofotografie. De positie van de gekleurde vlekken hangt af van het cameraontwerp en de positie van de interne componenten. De onderstaande foto is gemaakt met de D100 en toont een voorbeeld van dit door de warmte ontstane artefact bij een belichting van tien minuten. Dit type ruis neemt toe als de cameracomponenten aanhoudend gedurende langere tijd worden gebruikt, waardoor ze warmer worden dan normaal. Gewoonlijk kunt u het beste 4 à 5 minuten wachten tussen twee lange opnamen, zodat de camera kan afkoelen. (Het gaat hierbij om relatief lage warmteniveaus die soms niet eens merkbaar zijn voor de gebruiker.) Niettemin kan dit verschijnsel zich toch voordoen bij de zevende of achtste foto op rij die op deze manier wordt gemaakt.


DCR2

Figuur 2. De gekleurde paarse vlek linksboven in deze opname van 10 minuten is veroorzaakt door thermische straling van een elektronische component.

 

 

Bron: Nikon Nederland

 

14-bits of 12-bits opslag

Wat zijn de voordelen van 14-bits opslag ten opzichte van 12-bits opslag?


Bij bepaalde digitale spiegelreflexcamera's van Nikon is 14-bits opslag van RAW (NEF)-bestanden mogelijk. Beeldbestanden die zijn opgeslagen met 14 bits, zijn circa 1,3 maal groter dan bestanden die zijn opgeslagen met 12 bits. De extra gegevens bieden echter meer mogelijkheden voor nabewerking, produceren rijkere kleurtonen en leveren uiteindelijk uitvoer van een hogere kwaliteit.

 

 

Wanneer u het resultaat van 12-bits en 14-bits opnamen vergelijkt, zult u merken dat het grootste verschil zichtbaar is in de schaduwdetails. In 14 bits kunnen in totaal viermaal zoveel gegevens worden opgeslagen, maar de schaduwgebieden, die gewoon minder worden belicht dan de middentonen of hoge lichten, bevatten veel meer details.

In een binair getal met een nauwkeurigheid van 12 bits kan een getal worden opgeslagen met 4096 verschillende mogelijke waarden (2 tot de macht 12). Bij 14 bits zijn 16.384 mogelijke waarden beschikbaar. Dit is viermaal zo veel in vergelijking met 12 bits. Dit hogere aantal bits leidt niet tot meer pixels of een groter kleurbereik, maar wel tot een grotere nauwkeurigheid voor elke pixel.

De beeldsnelheid waarmee beelden kunnen worden vastgelegd, is lager bij 14 bits aangezien de processor meer tijd nodig heeft om de extra gegevens op de geheugenkaart te schrijven.  Wanneer u fotografeert terwijl 14 bits is geactiveerd, moet u daarom bepalen hoe belangrijk de fotografeersnelheid is ten opzichte van de kwaliteit van het uiteindelijke beeld, aangezien beide factoren elkaar beïnvloeden.

 

 

Bron: Nikon Nederland