Wie is online

We hebben 303 gasten en geen leden online

CameraHobby! - de site voor de digitale hobbyfotograaf

Fotografie

Gevoeligheid van digitale camera's (ISO-equivalent)

Gevoeligheid van film (ISO-waarde - International Organization for Standardization)
Fotorolletjes voor analoge camera's zijn gemaakt voor gebruik bij een bepaalde ISO (of gevoeligheid). Als de omstandigheden veranderen en een film met een andere gevoeligheid is vereist, zou u het fotorolletje moeten vervangen. Bij sommige soorten film is het mogelijk de ISO-instelling iets aan te passen op de camera, maar meestal moet u de aanbevolen instelling gebruiken. Het standaardbereik voor ISO-film dat door een analoge fotocamera kan worden gebruikt, loopt van 25 tot 5000 ISO. Film met een lagere ISO-waarde is minder gevoelig en vereist meer licht om een juiste belichting te verkrijgen, terwijl film met een hogere ISO-waarde minder licht vereist voor een juiste belichting. 100-200 ISO wordt beschouwd als de standaard ISO-gevoeligheid die geschikt is voor de meeste daglichtopnamen of binnenopnamen met flits.

Gevoeligheid van digitale camera's (ISO-equivalent)
In de digitale fotografie is een verwisselbare, digitale geheugenkaart het equivalent van film voor digitale camera's. Digitaal geheugen is NIET gevoelig voor licht, maar is uitsluitend bedoeld voor de opslag van de gegevens die zijn vastgelegd met en worden verwerkt in de camera. Digitale camera's gebruiken een andere methode om de foto vast te leggen, zoals een CCD. De CCD zet licht om in analoge signalen die vervolgens in de camera worden verwerkt tot een digitale foto. Wanneer de foto uit een digitale camera wordt verwerkt, kan de elektrische versterking worden aangepast. Deze versterking past de gevoeligheid van de camera voor licht aan en wordt uitgedrukt als ISO-equivalent.

In tegenstelling tot analoge camera's kunnen digitale camera's de gevoeligheid automatisch aanpassen door de beschikbare hoeveelheid licht te berekenen. Het gevolg hiervan is dat digitale camera's kunnen worden ingesteld op een 'automatische' gevoeligheid. Naast sluitertijd en diafragma vormt dit voor de camera een derde mogelijkheid om de beste belichting te creëren. Hierdoor zijn digitale camera's duidelijk in het voordeel ten opzichte van analoge camera's, aangezien ze zich automatisch kunnen aanpassen aan veranderingen in het licht, naast het normale belichtingsbereik van een combinatie van sluitertijd en diafragma.

 

 

Bij film met een hoge gevoeligheid worden de filmkorrels duidelijker zichtbaar, waardoor de details in de foto afnemen. Bij digitale camera's geldt: hoe hoger de gevoeligheid, hoe groter de kans dat er 'ruis' optreedt in foto's in de vorm van willekeurig verspreid, helder gekleurde pixels. COOLPIX-camera's hebben gewoonlijk een automatisch gevoeligheidsbereik 64-800 (ISO-equivalent), terwijl de meeste camera's ook een handmatige instelling bieden waarmee de gebruiker de gevoeligheid zelf kan instellen. Het wordt aanbevolen de laagste ISO-instelling te kiezen, behalve wanneer een korte sluitertijd vereist is. De gevoeligheid van digitale spiegelreflexcamera's kan variëren van 100-24.800 ISO. Nikon beveelt aan verscherping uit te schakelen bij 800 ISO en hoger om zo te voorkomen dat het effect van de beeldruis wordt versterkt.

 

 

Bron: Nikon Nederland

 

Wat is een polarisatiefilter?

 

Een polarisatiefilter wordt na een UV-/skylight-filter het meest door fotografen gebruikt. Polarisatiefilters bevatten glas of een dun laagje dat lichtstralen doorlaat die in één vlak worden gepolariseerd. Door het polarisatiefilter te draaien kunnen verschillende lichtgolflengtes door het filter worden geblokkeerd, zodat reflecties van niet-metalen schitterende oppervlakken, zoals glas of water, worden verminderd. Wanneer u een polarisatiefilter gebruikt om reflecties te voorkomen, bereikt u de beste resultaten als u onder een hoek van circa 35 graden werkt ten opzichte van het reflecterende oppervlak.

polarisatiefilter1

Dezelfde methode kan ook worden gebruikt om de kleurverzadiging van een blauwe lucht te verhogen, waardoor details in wolken worden verbeterd. Bedenk dat het effect van een polarisatiefilter op de lucht varieert, afhankelijk van de positie van de fotograaf ten opzichte van de zon (dit wordt soms de brewster angle genoemd). De beste hoek voor het verkrijgen van diepblauwe luchten is als de zon zich onder een hoek van 90 graden ten opzichte van het onderwerp bevindt. Bij een grotere of kleinere hoek neemt de verzadiging af.

polarisatiefilter2

Circulaire polarisatiefilters vergeleken met lineaire polarisatiefilters
Polarisatiefilters zijn verkrijgbaar in twee typen: circulair en lineair. De namen hebben niets te maken met hun vorm maar wel met de richting van de golflengtes die door het filter worden doorgelaten. Beide filters zien er ongeveer hetzelfde uit, maar bij circulaire filters wordt op de verpakking of op de metalen ring van het filter aangegeven of vermeld dat het circulaire polarisatiefilters zijn. Als dat niet het geval is, mag u aannemen dat het lineaire polarisatiefilters zijn.

Door het gebruik van een lineair polarisatiefilter kan het licht worden verminderd of geblokkeerd dat door de gedeeltelijk verzilverde spiegels gaat die door alle camera's met automatische scherpstelling worden gebruikt. Daardoor kunnen systemen voor automatische scherpstelling en lichtmeting niet goed werken. Circulaire polarisatiefilters blokkeren deze belangrijke lichtgolflengtes niet zodat juiste automatische scherpstelling en lichtmeting mogelijk zijn. Als u over een spiegelreflexcamera (digitaal of film) met automatische scherpstelling beschikt, is het daarom aan te bevelen om alleen circulaire polarisatiefilters te gebruiken.

 

 

Bron: Nikon Nederland

 

Hoge lichten

Waarom knipperen bepaalde delen van een foto als deze op de monitor van de camera wordt weergegeven?

De weergavestand van diverse digitale camera's van Nikon biedt een waarschuwingsfunctie voor hoge lichten die de gebruiker waarschuwt als de lichte delen van een foto zo helder zijn dat ze overbelicht zijn en dus geen details bevatten. Als deze optie is geselecteerd, knipperen zuiver witte delen, zoals wordt geïllustreerd in de bijgaande foto. Deze functie is handig als u witte voorwerpen fotografeert, waarvan de details in de hoge lichten behouden moeten blijven, zoals een bruidsjurk.

hoge-lichten

Als u details in de hoge lichten wilt behouden, wijzigt u de belichting, zodat het onderwerp iets wordt onderbelicht. U kunt de foto achteraf bewerken om zo de juiste helderheid in de donkere gebieden en de middentonen van de foto te herstellen. U kunt hiervoor de functie 'Levels' (Niveaus) van Photoshop of Nikon Capture, of de functie D-Lighting in PictureProject, Nikon Capture 4.x of Capture NX gebruiken, waarbij de details in de hoge lichten behouden blijven.

U kunt de foto bekijken zonder de knipperende weergave van de hoge lichten door snel door de foto-informatie te lopen. Duw hiervoor de multi-selector net zo lang naar links/rechts (D1-serie, D100, D2-serie en D70/D70s) of omhoog/omlaag (D200, D40, D50 en D80) totdat de foto wordt weergegeven zonder knipperende hoge lichten.

U kunt de weergave van de hoge lichten op de D1H, D1X, D100, D2-serie en D200 in- of uitschakelen. Hiervoor gebruikt u de optie 'Weergavestand' in het weergavemenu van de camera. Raadpleeg de gebruikshandleiding van de camera voor meer informatie. Op alle andere Nikon-camera's worden hoge lichten altijd weergegeven en kunnen ze niet worden uitgeschakeld. Als u de weergave van hoge lichten wilt uitschakelen, gebruikt u de multi-selector zoals hierboven wordt uitgelegd.

 

 

Bron: Nikon Nederland

 

Asferische lenstechnologie

 

Asferische lenzen zijn lenzen waarvan het oppervlak een complexe bolling heeft, waarbij de straal van de bolling verandert op basis van de afstand tot de as van de lichtstraal.
Sferische lenzen zijn onderhevig aan aberraties en kunnen daarom niet al het licht in één punt convergeren. Asferische lenzen bieden daarentegen uitstekende correctie voor aberratie waardoor de resolutie zeer goed is, zelfs bij compacte lenzen, bestaande uit een klein aantal elementen.
Gezien de jarenlange ervaring van Nikon op het gebied van de productie van asferische lenzen, bieden wij optimale oplossingen voor de behoeften van verschillende soorten klanten.

Slijpen met een grote nauwkeurigheid
Het oppervlak van sferische lenzen die zijn gemaakt van optisch glas wordt geslepen tot asferische vormen met behulp van slijpstenen die ronddraaien op hoge snelheden.
Nadat de slijpsteen het glas tot een asferische bolling heeft geslepen, wordt het oppervlak gepolijst.

Dankzij het vakmanschap van onze experts is Nikon erin geslaagd een automatisch systeem te ontwikkelen voor asferisch slijpen op hoge snelheid met een nauwkeurigheid tot op de nanometer. Tijdens dit proces kan het originele model worden omgevormd tot speciale asferische oppervlakken, zoals excentrische paraboolvorminge bollingen. Vervolgens wordt dit model via een gietvorm overgebracht op optische hars. Nikon is met name goed in deze replicatechniek en past deze toe bij de fabricage van onderdelen voor glasvezelcommunicatie.
De zeer nauwkeurige slijptechnologie van Nikon is onovertroffen voor allerlei toepassingen die vragen om een zeer hoge nauwkeurigheid en wordt gebruikt om asferische lenzen voor chip-fabriekage te maken.

PGM (Precision Glass Mold) voor asferische lenzen
Bij Precision Glass Moulding wordt optisch glas zachter gemaakt door middel van verhitting, waarna het glas wordt gevormd in een asferische matrijs, gemaakt van speciaal hittebestendig materiaal.

1238b

Nikon heeft een speciale techniek ontwikkeld die geschikt is voor asferische lenzen met een gemiddelde tot grote diameter die voorheen moeilijk te vormen waren.
Deze technologie wordt veel gebruikt bij de fabricage van asferische lenzen voor analoge en digitale camera's.

PAG (Plastics on Aspherical Glass) voor hybride lenzen
De term Plastics on Aspherical Glass, of PAG, verwijst gewoonlijk naar de methode die wordt gebruikt voor de fabricage van hybride asferische lenzen, bestaande uit een combinatie van glas en plastic.

1238c

Hars dat uithardt bij UV-licht wordt geïnjecteerd tussen de sferische glazen lens en de asferische metalen vorm, en vervolgens bestraald met UV-licht om zo een hybride lens te vormen.
Nikon heeft zijn eigen plastics en modelleertechnologie voor PAG ontwikkeld, en produceert nu grote hoeveelheden goedkope lenzen met een hoge precisie, een grote diameter en grote asferische lensoppervlakken.

Nikon heeft een speciale technologie ontwikkeld voor elke belangrijke factor -- met inbegrip van materiaal, fabricage en meting -- om zo deze drie productiemethoden voor asferische lenzen mogelijk te maken. Door de beste methode voor elke afzonderlijke toepassing te kiezen, kan Nikon snel tegemoetkomen aan de vraag naar allerlei producten, variërend van ultraprecieze aangepaste ontwerpen tot redelijk geprijsde lenzen in grote oplagen.

 

 

Bron: Nikon Nederland

 

Subcategorieën

Fotograferen is niet meer weg te denken in deze tijd. Tegenwoordig doen we dat meestal digitaal. Voor velen, vooral de jongeren, is dat vanzelfsprekend. Toch is het digitale tijdperk binnen de fotografie nog maar jong. Enkele jaren geleden was het nog ondenkbaar dat de traditionele fotografie met behulp van film zo snel door de digitale camera verdrongen zou worden.

Deze sectie is bedoeld voor (technische) informatiue over digitale fotografie.

Welke camera past bij mij n wensen?
Hoe werkt mijn camera.
Informatie over camera lenzen.
Wat is fotografie
Alles over portrait fotografie.