Wie is online

We hebben 330 gasten en geen leden online

CameraHobby! - de site voor de digitale hobbyfotograaf

Foto Techniek

"Dark current" ruis

Problemen bij astrofotografie met D-SLR-camera's

Alle elektrische schakelingen veroorzaken willekeurige ruis. Als de elektronica van de camera langdurig wordt gebruikt bij foto's met een lange sluitertijd, kan zich een lading ophopen in elke pixelcel van de CCD, ook al is er geen licht aanwezig. Dit wordt "dark current" ruis of thermische lading genoemd en is in de foto zichtbaar als kleine, veelkleurige pixels. Astrofotografen moeten foto's met een lange sluitertijd maken vanwege de donkere achtergrond van de nachtelijke lucht om zo een juiste belichting van het onderwerp te verkrijgen. Digitale camera's die speciaal zijn ontwikkeld voor telescopen bevatten soms een "gekoelde" CCD om zo "dark current" ruis te voorkomen. Hoewel camera's, zoals die uit de D-serie, foto's met een lange sluitertijd kunnen maken, zijn ze bedoeld voor algemeen gebruik en zullen in foto's die langer dan enkele seconden worden belicht veelkleurige pixels verschijnen. Dit is normaal voor een camera met dit ontwerp. Bovendien geldt dat hoe warmer de camera wordt, hoe groter de kans op ruis is aangezien de elektronen meer geprikkeld worden door warmte. Daarom wordt voor lange sluitertijden aangeraden de camera zo koel mogelijk te houden. Dit betekent dat u de camera niet voor lange opnamen dient te gebruiken vlak nadat u deze gedurende langere tijd in de hand hebt gehouden.


DCR

Figuur 1. Een voorbeeld van "dark current" ruis.  Gekleurde vlekken door warmte van elektrische componenten.


Fotografen die foto's met een zeer lange sluitertijd willen maken van zeer donkere onderwerpen, kunnen te maken krijgen met gekleurde vlekken die worden veroorzaakt doordat er interferentie optreedt tussen de CCD en een elektrische component die veel warmte afgeeft (gewoonlijk een stroombron). Een gangbare toepassing van lange sluitertijden is astrofotografie. De positie van de gekleurde vlekken hangt af van het cameraontwerp en de positie van de interne componenten. De onderstaande foto is gemaakt met de D100 en toont een voorbeeld van dit door de warmte ontstane artefact bij een belichting van tien minuten. Dit type ruis neemt toe als de cameracomponenten aanhoudend gedurende langere tijd worden gebruikt, waardoor ze warmer worden dan normaal. Gewoonlijk kunt u het beste 4 à 5 minuten wachten tussen twee lange opnamen, zodat de camera kan afkoelen. (Het gaat hierbij om relatief lage warmteniveaus die soms niet eens merkbaar zijn voor de gebruiker.) Niettemin kan dit verschijnsel zich toch voordoen bij de zevende of achtste foto op rij die op deze manier wordt gemaakt.


DCR2

Figuur 2. De gekleurde paarse vlek linksboven in deze opname van 10 minuten is veroorzaakt door thermische straling van een elektronische component.

 

 

Bron: Nikon Nederland

 

14-bits of 12-bits opslag

Wat zijn de voordelen van 14-bits opslag ten opzichte van 12-bits opslag?


Bij bepaalde digitale spiegelreflexcamera's van Nikon is 14-bits opslag van RAW (NEF)-bestanden mogelijk. Beeldbestanden die zijn opgeslagen met 14 bits, zijn circa 1,3 maal groter dan bestanden die zijn opgeslagen met 12 bits. De extra gegevens bieden echter meer mogelijkheden voor nabewerking, produceren rijkere kleurtonen en leveren uiteindelijk uitvoer van een hogere kwaliteit.

 

 

Wanneer u het resultaat van 12-bits en 14-bits opnamen vergelijkt, zult u merken dat het grootste verschil zichtbaar is in de schaduwdetails. In 14 bits kunnen in totaal viermaal zoveel gegevens worden opgeslagen, maar de schaduwgebieden, die gewoon minder worden belicht dan de middentonen of hoge lichten, bevatten veel meer details.

In een binair getal met een nauwkeurigheid van 12 bits kan een getal worden opgeslagen met 4096 verschillende mogelijke waarden (2 tot de macht 12). Bij 14 bits zijn 16.384 mogelijke waarden beschikbaar. Dit is viermaal zo veel in vergelijking met 12 bits. Dit hogere aantal bits leidt niet tot meer pixels of een groter kleurbereik, maar wel tot een grotere nauwkeurigheid voor elke pixel.

De beeldsnelheid waarmee beelden kunnen worden vastgelegd, is lager bij 14 bits aangezien de processor meer tijd nodig heeft om de extra gegevens op de geheugenkaart te schrijven.  Wanneer u fotografeert terwijl 14 bits is geactiveerd, moet u daarom bepalen hoe belangrijk de fotografeersnelheid is ten opzichte van de kwaliteit van het uiteindelijke beeld, aangezien beide factoren elkaar beïnvloeden.

 

 

Bron: Nikon Nederland

 

Verscherpingsoptie van de camera gebruiken

Welke verscherpingsoptie van de camera moet ik gebruiken?

Wanneer beelden worden gedigitaliseerd, worden ze vaak iets onscherper. Het 'gemiddelde' van de beelddetails wordt berekend en toegepast op de pixels, waardoor de foto in zijn geheel waziger wordt. In digitale beelden is er een nauwkeurige balans tussen contrast en resolutie die samen onze waarneming van scherpte bepalen. Om deze onscherpte tegen te gaan, bieden digitale camera's de mogelijkheid beelden in de camera te verscherpen. Hierbij worden randen duidelijker zichtbaar gemaakt door het contrast van aangrenzende pixels te verhogen. Foto's zien er gewoonlijk het mooist uit als ze scherp en helder zijn, hoewel té scherpe beelden er kunstmatig en onaantrekkelijk uitzien. Het grootste voordeel van het toepassen van verscherping in de camera is dat het veel minder tijd kost om beelden achteraf te bewerken.

De ingebouwde verscherpingsopties van de nieuwste digitale spiegelreflexcamera's zijn beschikbaar via de Picture Control-instellingen. Deze zijn toegankelijk via Opnamemenu >Picture Control instellen. Nadat u een Picture Control hebt geselecteerd, duwt u de multi-selector naar rechts om de verscherping van die Picture Control aan te passen. Op deze manier kunt u de verscherping automatisch toepassen of kiezen uit een schaal van 0 tot 9 voor de verscherping die op een foto wordt toegepast.

 

 

De ingebouwde verscherpingsopties van een camera bepalen hoe scherp randen van onderwerpen op de foto moeten afsteken.

  • Verscherping is een ingewikkeld onderwerp dat uitgebreider wordt besproken in andere artikelen. Hier volgen echter enkele korte, maar nuttige suggesties:
  • Voor foto's die u gaat vergroten of die zijn gemaakt met een hoge ISO, verlaagt u de verscherping tot Low (Laag).
  • Voor onderwerpen met weinig contrast waarop u moeilijk kunt scherpstellen, kunt u de verscherping verhogen tot Medium High (Medium hoog) of High (Hoog).
  • Voor portretten waarbij zachte tonen gewenst zijn, stelt u de verscherping in op Low of  None (Geen).
  • De extra ruis/korrel die ontstaat door verscherping kan worden verminderd met het filter Median (Mediaan) van Photoshop.
  • Het verschil tussen Low, Normal en Fine komt overeen met een verhoging van ongeveer 40% van het filter Unsharp Mask (Onscherp masker) van Photoshop. Gebruik voor meer flexibiliteit Low of None, hoewel Normal geschikt is voor de meeste situaties.Het effect van verscherping wordt duidelijker zichtbaar als u de foto vergroot. Hanteer hierbij de volgende vuistregel als uitgangspunt:
    • Tot A4: Medium High / High
    • Tot A3: Normal
    • Tot A2: Medium Low / Low
    • Groter dan A2: None / Low

 

Bron: Nikon Nederland

Gebruiksduur van batterijen bij lage temperaturen

Foto camera's zijn ontworpen voor gebruik onder uiteenlopende omstandigheden. Een van de belangrijkste overwegingen voor fotografen zijn de prestaties van de batterijen bij temperaturen buiten het als normaal beschouwde bereik (0 - 35° Celsius).

Een algemeen verschijnsel dat van invloed is op de prestaties van batterijen, is de invloed van de temperatuur op de elektrochemische processen in de batterij: naarmate de temperatuur daalt, zullen de chemische reacties in de batterij die elektriciteit produceren vertragen.

Dit heeft twee gevolgen voor de fotograaf:

  • De lagere reactiviteit leidt ertoe dat de elektrolyt minder snel wordt ontladen, zodat de batterij zijn lading gedurende langere tijd vasthoudt. Deze toegenomen 'houdbaarheid' betekent dat oplaadbare batterijen hun lading langer behouden bij koude weersomstandigheden. Daarom is een lagere temperatuur beter voor de opslag van batterijen.
  • Door de lagere reactiviteit neemt de capaciteit van de batterij af, waardoor ook het totaal aantal beschikbare opnamen afneemt. De lage temperatuur leidt ertoe dat de zogeheten interne weerstand van de batterij toeneemt. Hierdoor geldt: hoe lager de temperatuur, hoe meer energie wordt verspild bij het leveren van stroom aan de camera. Wanneer de batterij leeg lijkt te zijn, kan deze mogelijk opnieuw worden gebruikt na te zijn opgewarmd doordat in dit geval de interne weerstand afneemt.


Uit de bovenstaande informatie kan worden afgeleid dat batterijen het beste kunnen worden bewaard bij lage temperaturen (hoewel het effect van kortstondige blootstelling aan hoge temperaturen niet merkbaar zal zijn), dat ze opgewarmd dienen te worden voor gebruik en dat de temperatuur zo hoog mogelijk moet zijn terwijl de batterijen daadwerkelijk in gebruik zijn. Bij fotograferen in koude omstandigheden wordt het aanbevolen twee batterijen te gebruiken. Bewaar één batterij in de binnenzak van uw jas of op een vergelijkbare plaats, zodat de batterij door uw lichaamswarmte wordt verwarmd. Verwissel deze batterij regelmatig met de batterij in de camera, zodat de temperatuur van de batterij in de camera niet te laag wordt.

Houd echter rekening met de nadelige effecten van condensatie wanneer u koude apparatuur overbrengt naar een warme, vochtige omgeving: water in de lucht slaat neer op de interne onderdelen van de camera en kan van invloed zijn op de prestaties, met name van optische componenten en gevoelige micro-elektronica.

 

Bron: Nikon Nederland