Wie is online

We hebben 135 gasten en geen leden online

Showcase

14-bits of 12-bits opslag

Wat zijn de voordelen van 14-bits opslag ten opzichte van 12-bits opslag? Bij bepaalde digitale sp

Earth View from Space

Earth | Time Lapse View from Space, Fly Over | NASA, ISS     Jammer, mijn statief is

Kleurtemperatuur

De kleurtemperatuur wordt vaak gebruikt om de kleur van natuurlijk en kunstlicht aan te geven. De

Light by Karl Taylor

Photography tips revealed by professional photographer Karl Taylor. This knowledge will probably ch

Ruis

{aliases beeldruis} Ruis / Beeldruis Gegevens in een beeldbestand die geen deel uitmaken va

Meetmethode

De methode waarmee de camera de juiste belichting bepaalt.

Verschil tussen Type I en Type II CF-geheugenkaarten

Het verschil tussen Type I en Type II CF-geheugenkaarten. Het enige verschil tussen een Type I en e

Het Diafragma

In de optica is een diafragma een (meestal ronde of veelhoekige) opening in de lichtbaan van een len

Beeldsensor

In elke digitale camera bevindt zich in plaats van een film een digitale beeldsensor. Dit bestaat

Gebruikers witbalans

Stelt u in staat handmatig de witbalans in te stellen voor een specifieke lichtbron. Dit met een

Macro Photography Tips

  Macro Photography Tips by Mike Browne  

Kamerakeuze

Met dit artikel willen we u helpen een keuze te maken tussen de diverse typen digitale fotocamera's,

Het weer

Met de camera op stap? Bekijk hier de weersvooruitzichten.         &n

Gebruiksduur sluiter

Het aantal activeringen waarvoor de constructie en het mechanisme van de sluiter is ontworpen.

Stuurprogramma

Computercode of een klein programma dat communicatie mogelijk maakt tussen een softwaretoepassing

ISO

International Standards Organisation (ISO) De gevoeligheid van de emulsie op de film voor lich

Omgevingslicht

Het licht dat al in een scène aanwezig is. Dit in tegenstelling tot licht dat afkomstig is

De Fuut

De fuut of kuiffuut (Podiceps cristatus) is een watervogel, en in Europa het grootste lid van de Pod

CameraHobby! - de site voor de digitale hobbyfotograaf

"Dark current" ruis

Problemen bij astrofotografie met D-SLR-camera's

Alle elektrische schakelingen veroorzaken willekeurige ruis. Als de elektronica van de camera langdurig wordt gebruikt bij foto's met een lange sluitertijd, kan zich een lading ophopen in elke pixelcel van de CCD, ook al is er geen licht aanwezig. Dit wordt "dark current" ruis of thermische lading genoemd en is in de foto zichtbaar als kleine, veelkleurige pixels. Astrofotografen moeten foto's met een lange sluitertijd maken vanwege de donkere achtergrond van de nachtelijke lucht om zo een juiste belichting van het onderwerp te verkrijgen. Digitale camera's die speciaal zijn ontwikkeld voor telescopen bevatten soms een "gekoelde" CCD om zo "dark current" ruis te voorkomen. Hoewel camera's, zoals die uit de D-serie, foto's met een lange sluitertijd kunnen maken, zijn ze bedoeld voor algemeen gebruik en zullen in foto's die langer dan enkele seconden worden belicht veelkleurige pixels verschijnen. Dit is normaal voor een camera met dit ontwerp. Bovendien geldt dat hoe warmer de camera wordt, hoe groter de kans op ruis is aangezien de elektronen meer geprikkeld worden door warmte. Daarom wordt voor lange sluitertijden aangeraden de camera zo koel mogelijk te houden. Dit betekent dat u de camera niet voor lange opnamen dient te gebruiken vlak nadat u deze gedurende langere tijd in de hand hebt gehouden.


DCR

Figuur 1. Een voorbeeld van "dark current" ruis.  Gekleurde vlekken door warmte van elektrische componenten.


Fotografen die foto's met een zeer lange sluitertijd willen maken van zeer donkere onderwerpen, kunnen te maken krijgen met gekleurde vlekken die worden veroorzaakt doordat er interferentie optreedt tussen de CCD en een elektrische component die veel warmte afgeeft (gewoonlijk een stroombron). Een gangbare toepassing van lange sluitertijden is astrofotografie. De positie van de gekleurde vlekken hangt af van het cameraontwerp en de positie van de interne componenten. De onderstaande foto is gemaakt met de D100 en toont een voorbeeld van dit door de warmte ontstane artefact bij een belichting van tien minuten. Dit type ruis neemt toe als de cameracomponenten aanhoudend gedurende langere tijd worden gebruikt, waardoor ze warmer worden dan normaal. Gewoonlijk kunt u het beste 4 à 5 minuten wachten tussen twee lange opnamen, zodat de camera kan afkoelen. (Het gaat hierbij om relatief lage warmteniveaus die soms niet eens merkbaar zijn voor de gebruiker.) Niettemin kan dit verschijnsel zich toch voordoen bij de zevende of achtste foto op rij die op deze manier wordt gemaakt.


DCR2

Figuur 2. De gekleurde paarse vlek linksboven in deze opname van 10 minuten is veroorzaakt door thermische straling van een elektronische component.

 

 

Bron: Nikon Nederland