Wie is online

We hebben 328 gasten en geen leden online

Showcase

Beeldzoeker met oogcorrectie

Een aanpassing die het voor brildragende fotografen mogelijk maakt een beeldzoeker te kiezen met

Ruisonderdrukking

Stand voor ruisonderdrukking RuisonderdrukkingVoor digitale spiegelreflexcamera's zijn twee soorten

In fase

Het auto focus (AF) van een EOS camera werkt op basis van het vergelijken van delen van de afbeel

Beeldbescherming

Door via het menusysteem van de camera de functie Beeldbescherming in te schakelen, wordt voorkom

Wat is moiré?

  Soms verschijnen er vreemde strepen of kleuren in een digitale afbeelding die is gemaakt met

Macro opnames; bloemen en planten

Macroopnames van bloemen. Deze macrofoto's zijn gemaakt met de 150/2.8 EX DG Macro APO HSM van Sigm

JPEG

Een grafische standaardindeling die is ontwikkeld door de Joint Photographic Experts Group. Beeld

Toon

De helderheid van een afbeelding, gemeten als de gecombineerde intensiteit van rood, groen en bla

Content Slide Show

De Content Slide Show geeft een overzicht van de artikelen op deze site. Klik op é&eac

Buffer

Een buffer is een tijdelijk geheugen voor het opslaan van nog niet verwerkte beeldgegevens tot de

Sluitertijd

De tijdsduur die het licht heeft om het diafragma te passeren en op de film of de chip kan vallen

Programmawiel

Het keuzewiel op de camera om het opnameprogramma te selecteren. Het grote instelwiel dat zich be

Ruis

{aliases beeldruis} Ruis / Beeldruis Gegevens in een beeldbestand die geen deel uitmaken va

14-bits of 12-bits opslag

Wat zijn de voordelen van 14-bits opslag ten opzichte van 12-bits opslag? Bij bepaalde digitale sp

ISO waarde

{aliases ISO|ISO waarden|Auto ISO|ISO equivalent} International Standards Organisation (ISO)

Kleurtemperatuur

De kleurtemperatuur wordt vaak gebruikt om de kleur van natuurlijk en kunstlicht aan te geven. De

Tilt and Shift objectieven

{aliases Architectuurobjectief} Architectuurobjectief Een objectief dat is ontworpen voor

CameraHobby! - de site voor de digitale hobbyfotograaf

"Dark current" ruis

Problemen bij astrofotografie met D-SLR-camera's

Alle elektrische schakelingen veroorzaken willekeurige ruis. Als de elektronica van de camera langdurig wordt gebruikt bij foto's met een lange sluitertijd, kan zich een lading ophopen in elke pixelcel van de CCD, ook al is er geen licht aanwezig. Dit wordt "dark current" ruis of thermische lading genoemd en is in de foto zichtbaar als kleine, veelkleurige pixels. Astrofotografen moeten foto's met een lange sluitertijd maken vanwege de donkere achtergrond van de nachtelijke lucht om zo een juiste belichting van het onderwerp te verkrijgen. Digitale camera's die speciaal zijn ontwikkeld voor telescopen bevatten soms een "gekoelde" CCD om zo "dark current" ruis te voorkomen. Hoewel camera's, zoals die uit de D-serie, foto's met een lange sluitertijd kunnen maken, zijn ze bedoeld voor algemeen gebruik en zullen in foto's die langer dan enkele seconden worden belicht veelkleurige pixels verschijnen. Dit is normaal voor een camera met dit ontwerp. Bovendien geldt dat hoe warmer de camera wordt, hoe groter de kans op ruis is aangezien de elektronen meer geprikkeld worden door warmte. Daarom wordt voor lange sluitertijden aangeraden de camera zo koel mogelijk te houden. Dit betekent dat u de camera niet voor lange opnamen dient te gebruiken vlak nadat u deze gedurende langere tijd in de hand hebt gehouden.


DCR

Figuur 1. Een voorbeeld van "dark current" ruis.  Gekleurde vlekken door warmte van elektrische componenten.


Fotografen die foto's met een zeer lange sluitertijd willen maken van zeer donkere onderwerpen, kunnen te maken krijgen met gekleurde vlekken die worden veroorzaakt doordat er interferentie optreedt tussen de CCD en een elektrische component die veel warmte afgeeft (gewoonlijk een stroombron). Een gangbare toepassing van lange sluitertijden is astrofotografie. De positie van de gekleurde vlekken hangt af van het cameraontwerp en de positie van de interne componenten. De onderstaande foto is gemaakt met de D100 en toont een voorbeeld van dit door de warmte ontstane artefact bij een belichting van tien minuten. Dit type ruis neemt toe als de cameracomponenten aanhoudend gedurende langere tijd worden gebruikt, waardoor ze warmer worden dan normaal. Gewoonlijk kunt u het beste 4 à 5 minuten wachten tussen twee lange opnamen, zodat de camera kan afkoelen. (Het gaat hierbij om relatief lage warmteniveaus die soms niet eens merkbaar zijn voor de gebruiker.) Niettemin kan dit verschijnsel zich toch voordoen bij de zevende of achtste foto op rij die op deze manier wordt gemaakt.


DCR2

Figuur 2. De gekleurde paarse vlek linksboven in deze opname van 10 minuten is veroorzaakt door thermische straling van een elektronische component.

 

 

Bron: Nikon Nederland